تاسیسات مکانیکی آسانسور، پله برقی و شوتینگ ساختمانها
تاسیسات مکانیکی مربوط به آسانسور:
در آسانسور، نیروی محرکه جهت جابجایی کابین آسانسور، توسط موتورهای الکتریکی فراهم میشود. البته در بعضی آسانسورها (آسانسورهای کششی) قسمتی از نیروی لازم برای جابهجایی کابین توسط سیستم تعادل تامین میشود. سیستم تعادل دارای چند وزنه است که این وزنهها باعث تعادل کابین آسانسور میشود. یک نکته مهم در خصوص وزنه ها این است که حتما وزنهها باید در داخل یک قاب احاطه شوند تا در اثر ضربات احتمالی آسیبی به آنها نرسد. سیستم تعادل و کابین آسانسور همراه با موتور الکتریکی را در مجموع، سیستم تعلیق آسانسور می گویند.
کابین و وزنه تعادل در حین حرکت ، توسط حداقل دو ریل فولادی هدایت میشوند. ریلهای فولادی باید دقیق و بدون هیچ ایرادی طراحی شوند. استفاده از ریلها در تجهیزات آسانسور برای هدایت کابین و وزنه ها در حرکت عمودی و به حداقل رساندن حرکات افقی، جلوگیری از نوسانات کابین، توقف و نگهداشتن کابین هنگام عملکرد مکانیزم ایمنی می باشد. برای توقف آسانسور در طبقات، از یک سیستم ترمز که بر روی موتور نصب شده است استفاده میشود. سیستم ترمز از یک سیم پیچ، هسته فلزی متحرک، بازو و لنت ترمز مخصوص ماشین آلات سنگین تشکیل شده است. این سیستم باید در هنگام قطعی برق، مانع از حرکت کابین شود و ایمنی افراد داخل آسانسور را حفظ نماید.
تاسیسات مکانیکی مربوط به پله برقی:
پله برقی معمولا در مکانهایی که استفاده از آسانسور ممکن نیست به کار می رود. پله برقی از دو پلتفرم بالا و پائین که توسط یک خرپا بهم متصل شدهاند، تشکیل شده است. پلتفرم بالا شامل موتور محرک و تجهیزات مربوطه و گیربکس اصلی و پلتفرم پائین شامل چرخها و تجهیزات لازم برای بازگشت پلهها به مبدا است. هر دو پلتفرم مجهز به یک سینی و یک صفحه شانهای می باشد. سینی فضای لازم برای ایستادن افراد قبل از سوار شدن به پلهها را تامین میکند. و صفحه شانهای، قسمتی بین پلتفرم و پلههای متحرک است. طراحی صفحه شانهای جهت پر کردن فاصله بین قسمت ثابت پلتفرم و پلهها طراحی شده تا اجازه ندهد اشیا در شکاف موجود گیر کنند. در داخل خرپا، سیستم هدایت گری تعبیه شده تا زنجیر پلهها را در مسیر خود قرار دهد. زنجیر پلهها موجب حرکت دائمی پلهها در یک مسیر حلقه ای شکل میشود. در سیستم هدایتگر دو چرخ هدایت کننده هستند که یکی برای چرخهای جلویی پلهها و دیگری برای چرخهای عقبی پلهها طراحی شده است. موقعیت نسبی این چرخها باعث میشود تا پلهها پس از خروج از صفحه شانه پائین به صورت یک راه پله در طول مسیر خرپا قرار بگیرند. پلههای مخصوص پلهبرقی از جنس آلومینیوم ساخته و یک روکش لاستیکی روی آنها کشیده میشود. همچنین یک خط زرد رنگ جهت مشخص کردن لبههای پله بر روی آنها به چشم میخورد. لبههای دیواره و کف پله به صورت عاج دار ساخته میشوند و عاجها به گونهای قرار میگیرد که با عاجهای صفحه شانهای در بالا و پائین پلتفرم جفت شود.
تاسیسات مکانیکی مربوط به شوتینگ در برج ها:
سیستم شوتینگ برای سهولت در جمع آوری و حمل زباله طراحی شده است. این سیستم عبارتست از کانال جابهجایی، دریچه دریافت، دستگاه تراکم یا کامپکتور، تجهیزات شست و شو، ضدعفونی و وسیله تهویه تشکیل شده است. کانال جابجایی محلی برای دفع زباله و معبر عبور زبالهها است. برای اینکه زبالهها به راحتی از سطح مقطع این کانال رد شوند، کانال باید به صورت استوانه و صیقلی طراحی شود. هر سیستم شوتینگ، دارای یک سیستم شست و شو و تهویه است که در بالاترین نقطه ساختمان (یعنی در پشت بام) نصب میشود. این سیستم یک برس شست و شو و نازل پخش آب و مواد شوینده مخصوص برای تمیز کردن داخل کانال دارد تا از رشد میکروبها و متصاعد شدن بوی نامطبوع جلوگیری کند. پس از اینکه حجم زبالهها به مقدار معینی رسید، دستگاه تراکم یا کامپکتور با استفاده از یک جک هیدورلیکی زبالهها را فشرده می کند و شیرابههای آن را جدا میسازد، بنابراین بوی نامطبوع زبالهها از بین رفته و حجم آنها کمتر میشود.اما اتاقک زباله که مقصد نهایی زبالهها است، یکی از اجزای مهم سیستم شوتینگ به شمار میرود. با توجه با اینکه این زبالهها در این اتاقک جمع میشوند پس احتمال تجمع حشرات بر سر زبالهها وجود دارد، به همین دلیل این اتاقک فضایی کاملا بسته دارد. درصورتی که مخزن ایرادی داشته باشد و نتواند مانع از تجمع حشرات شود، اپراتور از طریق آلارم دهنده متوجه این قضیه میشود و برای تعویض مخزن اقدام می نماید.